چگونه کاربراتور موتور سیکلت خود را تنظیم کنیم؟

تاریخ:24 بهمن 96-11:32 ب.ظ

چگونه کاربراتور موتور سیکلت خود را تنظیم کنیم؟

اگه از تمام قطعات موتور اعم از برقی ، شمع ها ، سوپاپ ها و استارت و ... و خود " کاربراتور" مطمئنید که در سلامت هستن برای تنظیم کاربراتور به این شکل عمل میکنیم
در بدنه بیرونی کاربراتور 2 تا پیچ برای تنظیم وجود داره
یکیشون مال بنزین هست که فقط مربوط به تنظیم دور آرام یا همون slow هست و یکی مال تنظیم هوا که مخلوط کننده هم بهش میگن که تا دورهای رد لاین حائز اهمیته
موتور رو روشن کنید و پیچ بنزین رو به سمتی بچرخونید تا دور موتور روی 1 قرار بگیره و این در حالت گرم موتور باید تنظیم بشه ( موتورا حجمشون فرق میکنن ، 
دور موتور رو باید خودتون تشخیص بدید که روی چه عددی باید باشه ، آب و هوا هم دخیل هست ، اما دور یک هزار معمولا بهترین دوری هست که میتونیم انتخاب کنیم)
بعضیا انقد دور موتورشون رو پایین میزارن که موتور معلوم نیست میخواد روشن بمونه یا خاموش بشه
که این حرکت برای انجین مضر هست ، مثل آدمی میمونه که هی میخواد بخوابه شما دوباره بیدارش کنین 
چیزی شبیه سکته هست ... بالاتر هم باشه معمولا دنده 1 صدا میده ... 
پیج هوا هر جایی هست دورش روی بدنه کاربراتور یک خط بموازات شیارش با ماژیک مارکر(1800تومن) یا با پیچ گوشتی دوسو یه خراش میدیم تا اون خراش رو 
بعنوان درجه و مبنا قرار بدیم ( نترس قیمت موتور اینجور نمیاد پایین ) از اون درجه ما یا 
باید به سمت راست ( ساعت گرد) یا چپ ( پا گرد ) بچرخونیم
موتور رو میبریم توی یه جاده امن و ساکت
پیچ گوشتی دو سو رو باید همراهتون ببرین
موتور رو به سرعتی میرسونید که بخواین آخرین دنده سبک تر رو بدین ، دور موتور حدود 8 باشه ولی دنده آخر رو ندین یعنی اگه 5 دنده میخوره ، شما توی دنده 4 دور موتور رو تا 8 هزار ببرین بعد گاز رو ول کنید 
اگه پارت پارت یا صدایی شبیه این از اگزوز شنیدید
میزنید کنار و پیج هوا رو یک دور به سمت چپ میچرخونید ( هر دور چرخش عبارت است از 360 درجه که دوباره شیار پیچ روی همون درجه مبنای فرضیمون قرار بگیره )
دوباره سوار موتور میشید و همون حرکت قبلی یعنی دور 8هزار گاز رو ول کنید رو انجام میدید
اگه باز صدا داد دوباره 1 دور به سمت چپ میچرخونید ( همیشه تو ذهنتون باشه چند دور به هر سمت میچرخونید که اگه نتونستید تنظیم کنید دوباره به حالت اولیه برش گردونید )
این عمل باید تکرار بشه تا صدای پارت پارت دیگه شنیده نشه
وقتی مشکل صدا رفع شد به حالت خام سوزی و نوسان توی دور موتور نزدیک میشیم(خام سوزی = در فضای بسته متوجه بوی بد احتراق میشید) و ممکنه شاهد 
نامیزونی محسوسی توی دور موتور ( بالا و پایین کردن ) باشیم حالا باید بین این دو حالت یعنی نوسان و صدای پارت پارت پیچ هوا رو تنظیم کنیم نزدیکترین نقطه ممکن 
به اینکه صدای پارت پارت شنیده نشه تنظیم پیج هوای کاربراتور شماست و نداشتن نوسان دور موتور هست ( نوسان دور موتور = یکنواخت کار نکردن انجین ، صدای اگزوز هم بالا پایین میشه )
پس از تنظیم پیچ هوا دور موتور رو نگاه کنید اگر روی 1 نبود با پیچ بنزین اون رو تنظیم کنید تا روی 1 یا هر دور موتوری که از ابتدا با اون شروع کردید برگرده
در تئوری ساده بنظر میرسه و ممکنه به همین سادگی کاربراتور رو تنظیمش کنید و ممکنه با یه میکرون جابه جایی بازم کاربراتور بخوبی عمل نکنه و شما در گردش به 
سمت چپ یا راست سرگردون بمونید...

مشکلات :
1- صدای پارت پارت بلند = تنظیم نبودن پیچ هوا ،باید پیچ رو گردش به سمت چپ بدید

2- خام سوزی و نوسان دور موتور = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست ( نزدیک به تنظیم شدن ایده آل)

3- موتور گرم ، ولی دور موتور به سمت اعداد پایین تر میاد = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست ( وضعیت پیچ هوا دور از تنظیم بودن )
3- دور موتور بعد از تازه روشن شدن موتور به سمت بالا رفته و روی عدد 1 میزون شدن = موتور گرم شده مشکلی نیست

4- درجا کار کردن و خود به خود گاز خوردن موتور = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ ( دور از تنظیم بودن )

5- گاز دادن به موتور و برنگشتن سریع دور موتور به اعداد پایین = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ ( دور از تنظیم بودن )

6- نوسان در دور موتور = لاستیک دیافراگم ، پیج هوا

7- ریپ زدن در دور پایین = لاستیک دیافراگم ، ژیگلور دور آرام

8- ریپ زدن در دورهای بالا = تنظیم نبودن ترکیب کلی بنزین و هوا ، ژیگلور دور بالا

9- در هنگام تاپ اسپید زدن بعد از لحظاتی موتور گاز نمیخوره و خاموش میشه و بعد از چند دقیقه دوباره روشن میشه = تنظیم نبودن سوزن متصل به شناور ( بیش از حد کیپ هست ) تنظیم نبودن پیچ هوا (نسبت بنزین به هوا بیشتر است)

10- فلوت کردن (ریزش بنزین از کاربراتور بعد از خاموش کردن) = سوزن متصل به شناور نوکش تیز شده و نیاز به تعویض داره و یا شناور کاراییشو از دست داده

11- بالا بودن مصرفی بنزین = بالا بودن سوزن درون پیستون کاربراتور
لازم بذکر است که 5 نقطه درون پیستون هست که سوزن درونش بوسیله یک واشر بالا و پایین میشه ، بالا بودن مساوی با مصرفی بالاتر شتاب بیشتر - پایین بودن 
مساوی با مصرفی کمتر شتاب کمتر هست ( لطفا دست نزنید عواقب دارد )
( تذکر : کم کردن مصرفی موتور بیش از چیزی که سیلندر به اون احتیاج داره به موتور آسیب میرسونه و همینطور بالا بردن مصرفی بنزین برای شتاب بدست آوردن 
به اصطلاح میگن کاربراتور رو تقویت کردن نیز برای رینگ پیستون و بخصوص خود پیستون مضر هست )

12- پس از روشن شدن موتوری که گرم هست ولی دور موتور به آرومی به دور موتور 1 رسیدن = هوای خیلی سرد ، تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به راست ( نزدیک به تنظیم شدن )

13- صدای عطسه یا پارت کوچولو در دنده سنگین کردن = ننظیم نبودن پیچ هوا ، گردش بسیار بسیار کم به سمت راست ( خیلی نزدیک به تنظیم شدن )

14- پس از روشن کردن موتور و گرم شدن ابتدایی ، دور موتور روی 1 باشه و بعد اگر با گرم شدن موتور بعد از استفاده طولانی دور موتور روی 1.5 یا از 
روی 1.5 بیشتر بره = تنظیم نبودن پیچ هوا ( خیلی نزدیک به تنظیم ، گردش به چپ و راست رو باید امتحان کرد و معمولا به سمت راست هست ) 

15- دود سیاه = تنظیم نبودن کاربراتور
16- دود آبی = روغن سوزی ( رینگ پیستون پایینی )
17- دود سفید = موتور 2 زمانه مشکلی نیست - موتور 4 زمانه ( دود ممتد باشه ، آب روغن قاطی کرده - دود لحظه ای باشه مثل روشن کردن موتور در صبح از بخارات آب درون اگزوز هست )


نوع مطلب : مباحث اموزشی  آموزش 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر