آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها


عشق به دست یابی سرعت هر چه بیشتر امری است که هر فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. دستیابی زمانی کمتر به شتاب اولیه از صفر تا صد چیزی است که هر شخصی که دارای موتورسیکلت و یا هر خودرویی باشد برای آن بسیار با اهمیت و لذت بخش است. امروز می خواهی 10 راه حل جهت افزایش سرعت در موتورسیکلتها را بیان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

یکی از بیشترین سوالاتی که طی دو سال گذشته تا کنون از ما شده است راه های افزایش بهبود در شتاب اولیه و سرعت می باشد. هر چند رانندگی با سرعت های بالا نیازمند درک مهمی از بسیاری از مسائل ایمنی و فنی می باشد. ما در اینجا راه های بهبود شتاب و سرعت را بیان می کنیم و امید واریم تا زمانی که به ترتیب گواهینامه، بیمه، افزایش مهارت رانندگی، لوازم ایمنی موتورسواری را کاملا تامین نکرده اید اقدام به رانندگی با سرعت بالا نکنید.

1- سوخت:
 
برای دست پیدا کرده به قدرت و گشتاور بیشتر همیشه کیفیت و درجه اشتعال سوخت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. برای دسترسی پیدا کردن به سرعت بالاتر همواره بهتر است به جای بنزین های معمولی از بنزین های سوپر که دارای درجه اشتعال بالاتری هستن و اکتان آنها بیشتر می باشد استفاده کنید. تمیز بودن بنزین خود بسیار با اهمیت است زیرا زنگار هایی که درون باک ایجاد می شود باعث می گردد تا اکتان بنزین کاهش پیدا کند و همینطور زنگار ها با بنزین واکنش داده و اثرات زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می کنند که اکثرا باعث ایجاد سرطان می گردند. برای تمز کردن بنزین بهتر است از فیلتر های کاغذی درجه یک استفاده کنید تا بزین را به خوبی پاک سازی کند. فیلتر های کاغذی را باید در هر 3000 کیلومتر و یا معادل هر 10 بار سوخت گیری تعویض نمائید.

2- شمع:
 
شمع یکی از مواردی است که در بهتر سوختن بنزین کمک بسیاری می کند شمع های معمولی که در ولتاز 50.000 ولتی ایجاد جرقه می نمایند همواره جرقه های کوچکی را ایجاد می کنند. هرچقدر میزان جرقه بزرگتر باشد سوخت وارد شده در محفظه سیلندر کامل تر دچار انفجار شده و در نتیجه مصرف سوخت و قدرت و گشتاور افزایش پیدا می کند. بهترین شمع ها شمع های سوزنی با دو یا چهار پلاتین هستند که می توانند جرقه هایی تا 10 برابر بزرگتر از شمع های معمولی را ایجاد کنند. تنظیم نبودن پلاتین های شمع خود باعث کاهش راندمان می گردد و جرقه های کوچکی را ایجاد می کند. شمع ها باید در موتورسیکلت ها پس از هر 10.000 کیلومتر تعویض گردند.


3-فیلتر هوا و کاربراتور:
 
کیفیت و پاک بودن و مخلوط مناسب هوا و بنزین همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده زیرا اگر میزان نسبت ترکیب هوا و بنزین همواره مناسب نباشد و کاربراتور به خوبی این ترکیب را انجام ندهد نقطعه اشتعال سوخت کاهش پیدا نموده و در نتیجه انفجار صورت گرفته در محفظه سیلندر ضعیف می باشد و قرت و گشتاور کاهش پیدا می کند. هر چقدر فیلتر هوا توانایی تصویه هوای عبوری را از گرد و غبار های موجود معلق را بهتر انجام دهد کیفیت سوخت حاصل شده بالا تر می رود همین امر در زمانی که فیلتر هوا کثیف گردد باعث میگردد سطح هوای عبوری از فیلتر کاهش یابد و در نتیجه میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.
همواره توضیه می شود فیلتر ها را در هر 5000 کیلومتر با غوطه ور کردن فیلتر هوا در بنزین تمیز نمائید و کاربراتور را در هر 12.000 کیلومتر تمیز کنید البته برای تمیز نگه داشتن کاربراتور بهتر است قبل از ورود بنزین به کاربراتور از یک فیلتر کاغذی استاندارد و درجه یک استفاده نمائید.
امروزه برای افزایشت گشتاور در موتورسیکلتها و کاهش مصرف سوخت دیگر کاربراتور از رده خارج شده و سیستم های جدید و مدرن EFI یا همان انژکتور ها را بر روی موتورسیکلتهای گران قیمت و باکیفیت نصب می کنند.
 
 
4- گریس و تنظیم:
 
روانکاری قسمت های متحرک موتورسیکلت بسیار با اهمیت است زیرا که در صورت عدم روان کاری قسمت های متحرک اسطحکاک به وجود آمده باعث کاهش سرعت و شتاب می گردد. همیشه بایستی توپی های چرخ ها را با بهترین نوع گریس های نسوز در هر 5000 کیلومتر آغشتهکنید حتما دوشاخ عقب و گردن فرمان را هم در هر 10.000 کیلومتر گریس کاری نماوید. زنجیر چرخ موتورسیکلت همیشه باید به میزان 1.5 الا 2.5 سانیمتر آزاد باشد و زنجیر چرخ را همیشه با اسپری های تمیز کننده زنجیر چرخ تمیز کنید و یا با روغن موتور های تمیز در هر 1000 کیلومتر آغشته نماید.
 
 
5- اگزوز و فیلر ها:
 
فیلر های موتورسیکلت در تعیین شتاب و سرعت نقش بسزایی دارند. عدم تنظیم بودن فیلر ها باعث می گردد تا توان و کارایی انجین موتورسیکلت کاهش پیدا کند. اگزوز خود به تنهایی قطعه ای است که در میزان شتاب و نفس هر وسیله نقلیه ای تاثیر بسزا دارد. اگزوز هایی که حجم خروجی دود حاصل از سوخت را بهتر و بیشتر  و سریعتر خارج می کنند باعث می گردند تا قدرت و شتاب تا 20% الی 50% افزایش یا کاهش پیدا نماید. البته امروزه به دلیل اثرات زیست محیطی که ذرات معلق در اثر سوختن بنزین ایجاد می شود را به واسطه کاتالیزورهایی در محفظه خمره اگزوز فیلتر می کنند. این کاتالیزورها خود یکی از دلایل کاهش  سرعت خروج دود و در نتیجه کاهش  گشتاور و قدرت هستند. توجه به این نکته که اگر کاتالیزور ها را از درون اگزوز خارج نمائید هم به خود و هم به سایر موجودات زنده خیانت نموده و عملا موجب قتل تدریجی آنها می شوید.
 
6- وزن و شیب:
 
یکی دیگر از عوامل محم در افزایش سرعت وزن موتورسیکلت و سرنشین می باشد. هرچقدر وزن کاهش پیدا نماید در نتیجه سرعت نیز افزایش پیدا می کند. شیب مسر در هنگام موتورسواری بسیار مهم می باشد. شیب های موافق جهت حرکت باعث افزایش سرعت نیز می گردند.
 
 
7- لباس:
 
یکی از مسائلی که افراد کمتر به آن توجه دارند لباس موتورسواری می باشد. لباس ها خود به دلیل منافظی که دارند جریان هوا را در خود جذب نموده و همچون یک بادبان جلوی سرعت را می گیرند. لباس های موتور سواری جریان باد را به واسطه سطح و بافت ریزی که دارند جذب نکرده و باعث می گردند تا همچون یک ماهی که دارای پولک است سرعت شما افزایش یابد. شکل کلاه موتورسواری بسیار مهم می باشد. کلاه های موتورسواری که در جهت سرعت های بالا استفاده می شوند کلاه های 3/4 ( سه چهارم ) می باشند که با دارا بودن شکل آیرو دینامیکی خود باعث می گردند تا جربان هوای عبوری را شکافته و سرعت شما افزایش یابد.




 9- آیرو دینامیک:
 
شکل آیرو دینامیکی موتورسیکلت بسیار مهم می باشد. هر چقدر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کمتر باشد و شکل موتورسیکلت به صورت یک پیکان باشد ( توجه به شکل زیر ) سرعت افزایش پیدا می کند. و هرچقدر سطح کناره های موتورسیکلت توسط کایت های با کیفیت پوشیده شده باشد جریان هوا کمتر به درون قطعات وارد شده و در نتیجه سرعت افزایش پیدا می کند.


8- گیربکس:
 
به طور معمول بر اساس کلاس و رده موتورسیکلت ها گیر بکس های متفاوتی را بر روی موتورسیکلتها قرار می دهند معمولا گیر بکس های موتورسیکلت های درون شهری قدرتی هستند و برای حداکثر سرعت 95km/h طراحی شده اند اما برخی از شرکت ها اقدام به قرار دادن گیربکس های 5 دنده یا 6 دنده بر روی موتورسیکلتهای درون شهری می کنند تا اگر شخص بخواهد باسرعت بالاتری رانندگی کند با افزایش حجم سیلندر مثلا از 200cc به 250cc بتواند در دنده 5 یا 6 میزان حدودا 5% الی 10% سرعت را افزایش دهد. که این کار می بایستی به شیوه صحیح و فنی توسط افراد خبره همچون تراش کاران صورت بگیرد.
 
 
10- چرخ دنده ها:
 
چرخ دنده هایی که بر روی شافت گیربکس در برون از انجین قرار دارد و چرخ دنده عقب که بر روی چرخ  وجود دارند و به خورشیدی ها معروف هستند تا تغییر اندازه آنها می توان میزان سرعت و قدرت را افزایش داد. به گونه ای که هرچقدر خورشیدی جلو بزرگتر گردد و یا خورشیدی عقب کوچکتر گردد سرعت فزایش پیدا می کند و بر عکس هرچقدر خورشیدی جلو کوچکتر و خورشیدی عقب بزرگتر گردد قدرت بسیار افزایش می یابد.
 
توجه:
 با تعویض خورشیدی ها باید به این نکته دقت کرد که با اعمال تغییرات برای افزایش سرعت قدرت به حد چشم گیری کاهش می یابد و برعکس با افزایش قدرت  به حد نسبی سرعت کاهش پیدا می کند.
 
هشدار:
تغییر غیر اصولی خورشیدی ها باعث افزایش فشار به میل لنگ و شاتون و گیربکس می گردد و در نتیجه انجین دچار آسیب های جدی می گردد.
 
حساس کامپیوتر


آخرین ویرایش: 6 مرداد 95 09:19 ب.ظ

نمایش نظرات 1 تا 30
27 دی 96 09:38 ب.ظ
من میخوام موتور بنلی۱۵۰ بخرم بنظرتون در حد قیمت خودش چه موتور های دیگری بهتر از بنلی۱۵۰ هست واینم میخوام بدونم متور انژکتوری خوبه یا کابراتور
25 دی 96 01:30 ب.ظ
سلام اقا موتور 200انژکتور بهتره یا کاربرات از لحاظ سرعت .قدرت.ظاهری و....
    امیر علی پارسا
   سلام
فعلا کاربرات
24 دی 96 01:37 ب.ظ
تک پر صحفه خوبه
    امیر علی پارسا
   بله خوبه
22 دی 96 11:43 ب.ظ
با سلام میخواستم بدونم سیم کشی موتور تریل 200gy پرواز پیدا میشه یا نه؟و اینکه این نوع موتور تو نوع خودش خوبه؟
    امیر علی پارسا
   سلام
با کارخونه در تماس باش
22 دی 96 10:27 ب.ظ
سلام من موتور ۱۲۵دارم ته سلندم ۱۵۰سر سلند۱۲۵دنده پنجش موتور ۲۰۰دو ترک رو میگیره این عادیه؟
    امیر علی پارسا
   سلام
موتور اگر و.سیله هاش درست باشه و اصلی بله میگیره موتور های چینی درجه سه رو
16 دی 96 01:13 ب.ظ
سلام
شماره چند خورشید را بندازم که موتور قدرتمند تر شه
    امیر علی پارسا
   باسلام
موتورهای طرح هوندا با افزایش سرعت فقط با جام خودتون بازی میکنید
12 دی 96 09:50 ب.ظ
من یه موتور200ccاحسان دارم تو دنده 4..راحت 125تا دو ترک و 130 تا یک ترک میره اما وقتی موتور میزنم دنده 5 قدرت و سرعتش به وضع عجیبی خیلی کم میشود .این از چیه لطفا راهنمایی کنید
    امیر علی پارسا
   دنده 5 میگن دنده هوا که موتور فشارو کم کنه
9 دی 96 11:48 ب.ظ
سلام اقاامیرعلی ببخشید منظورتون از فشار چی هست؟

    امیر علی پارسا
   ردلاین کردن
تکچرخ
تیک اف
اینارو میگن فشار
8 دی 96 09:50 ق.ظ
آقا مشکلا اکثرا ازکاربراته
جیگلور کاربرات عوض کنین
شمع سالم باشه
باک رسوب نگرفته باشه،موتورهوندا همشون خوبن.
یه سر بخش اتفاقات واورژانس بیمارستان بزنین سلامتی خیلی باارزش هست
خیلی احتیاط کنین داداشای گلم
    امیر علی پارسا
   سلام
6 دی 96 09:47 ب.ظ
سلام من دوروز پیش اگزوز رو عوض کرم و200انداختم روش ایا نیاز هست که هواکش رو بزرگ کنم یعنی یه کاری کنم که هوای بیشتری وارد کاربرات بشه؟
    امیر علی پارسا
   سلام
تا فشار نیاری روش نه
4 دی 96 09:00 ب.ظ
سلام من یه موتور همتاز ۲۰۰ دارم ۱۳۰ تا میره میخام گیر بکس ۲۵۰ بزارم روش ایا سرعتش زیاد می شه
    امیر علی پارسا
   باسلام
دوسته خوبم با جون خودت بازی نکن
3 دی 96 11:18 ق.ظ
سلام البته منظورم از اگزوز 200 اگزوز های موتور هوندا200ccطرح 125هست
3 دی 96 11:14 ق.ظ
سلام .اره کاربرات رو چک کردم هیچ مشکلی نداره.مشکلاتی که به وجود میاره رو میشه عرض بفرمایین؟
    امیر علی پارسا
   باسلام
یادم رفته مشکلات دقیقشو
ولی میپرسم اطلاع میدم
3 دی 96 10:58 ق.ظ
سلام من به این خاطر میخوام اگزوز 200روی موتورم بندازم چون که احساس میکنم موتور خفه است و درسرعت بالای 60کم میاره. حالا اگه کار اشتباهی هست لطفا بگید
    امیر علی پارسا
   باسلام
مطمنی برای اگزوز هست برای کاربراتت نیس؟
3 دی 96 10:51 ق.ظ
سلام آقا امیر علی ببخشید من هنوز قانع نشدم اگزوز200 روی انجین150cc چه مشکلاتی میتونه به وجود بیاره؟
    امیر علی پارسا
   کلا اگزوزی که شرکت میزاره اگزوز فابریک هست و تایید شده هر اگزوزی جز فابریک مشکلاتی ایجاد میکنه
2 دی 96 11:31 ق.ظ
با سلام متور من ۲۰۰همتازهست خیلی زود ریتارد ۱۰میخوره لطفا کمکم کنیددارم از ۲۰۰خریدنم پشیمان میشم بعد کیلومتر من دیجیتال هست رو کیلومت ۱۲۰میره اما میخوام ۱۰یا۱۵ازافه بشه ممنون میشم کمکم کنید
    امیر علی پارسا
   سلام
گیربکس موتور شمابرای 110بیشتر نیس
28 آذر 96 02:09 ب.ظ
من توی یزد یه موتور150دیدم که تازه از شرکت اومده بود بیرون مارکش دینو بود و اگزوز 200ccروش بود . موتور من هم 150ccهست ولی اگزوز 200 روش نیست.این چه قضیه ای داره اقا امیرعلی
    امیر علی پارسا
   سلام
خبر ندارم
28 آذر 96 12:28 ب.ظ
ولی من چندجا که پرسیدم گفتن که آسیب به انجین نمیزنه.به مرور چه آسیبی میتواند به انجین برساند لطفا زود پاسخ بدهید ممنون از سایت خودتون.
    امیر علی پارسا
    اگزوز تعویض میشه یه مدل بالاتر میذاری کم کم به موتوری فشار میاد چون باید هوا بیشتر خارج کنه و چن حالت دیگه ک یادم نیس .. نمیدونم شاید اون چنجا بهتر بدونن ! چیزی که من میدونم اینه
27 آذر 96 01:59 ب.ظ
سلام میخواستم بدونم اگر که اگزوز 200ccرو روی انجین 150ccبندازم به انجین یا پیستون آسیب نمیزنه؟
    امیر علی پارسا
   باسلام
ب مرور بله
24 آذر 96 07:53 ق.ظ
کسی راه تقویت برق بلد بگه لطفا
24 آذر 96 12:19 ق.ظ
سلام من یه موتور صد پنجاه کبیر دارم می خام سرعتش بیشتر بشه چیکار کنم
    امیر علی پارسا
   سلامپنهایت گیربکسی که برای طرح هونداها بکار میره 110 هست نمیشه بیشتر
21 آذر 96 02:13 ب.ظ
سلام متور من ۲۰۰ دست ساز هست ۱۲۵تا میره میشه بیشترشم کرد
    امیر علی پارسا
   باسلام
نمیشه دوسته من
20 آذر 96 02:54 ب.ظ
سلام متور من ۲۰۰ دست ساز هست ۱۲۵تا میره میشه بیشترشم کرد
    امیر علی پارسا
   سلام
تنها چیزی که دستتو میگیره لرزش و خرج اضافی هست
15 آذر 96 07:14 ب.ظ
سلام عزیزان. من اگه خدا بخواد یدونه لیفان 200 دارم. 110 تا میره. بد نیست ولی تو دنده 5 سرعت ثابت میشه. چاره چیست؟ پرواز هم نمیخوام بکنم. یه 10، 15 تا بیشتر بره چاکرتون میشم. ممنون
    امیر علی پارسا
   سلام گیربکس های موتور های ایرانی در همین حد هست بیشتر فقط خطای کلیومتر هس
14 آذر 96 02:35 ب.ظ
سلام موتور ۲۰۰ دارم حدود یک ماه سرعتش کم شده دنده ۵ ک میندازم موتور سرعتش زیاد نمیشه فقط شتاب دنده ۴ رو میخوره موتورم کبیر هس قبلن اینجور نبود صفحه کلاچ رو عوض کردم لیزر براش سوار کردم الان سرعتش ۱۲۰ ثابت میمونه البته جاده اهواز چکش کردم با کیلومتر ماشین اما قبلن ۱۴۰ میرفت دور دنده ۵ رو میخورد میشه راهنمایی کنین علتش چیه ممنون از سایت قشنگ شما
    امیر علی پارسا
   سلام
دوسته خوبم دنده پنج ها بیشتر هوا هستن برای به موتور فشار نیاد
ولی کاربراتو مجددا تنظیم کنید شلنگ بنزین رو چک کننید و اینک مجددا فیلر بزنید
12 آذر 96 02:52 ب.ظ
میخوام موتور بخرم 125یا150چرا؟و چه مارکی ممنون
    امیر علی پارسا
   150سیوان
125 کویر
4 آذر 96 08:56 ب.ظ
سلام.موتورم زیگما 95 هستش.وقتی چراغ جلوروشنه بوق{یا راهنما} میزنم کم نور میشع مشکل از چیه.باتری رو هم شارژ کردم درست نشد؟
    امیر علی پارسا
   باسلام
سیم کشی چک کن
1 آذر 96 10:13 ب.ظ
سلام با چه وسیله ای می توان سرعت وشتاب موتور هندا 200 را زیاد کرد
    امیر علی پارسا
   باسلام
هیچ وسیله ایی موتور چینی هرکار کنی چینی هست
30 آبان 96 01:24 ب.ظ
شمع سوزنی اصل که حدود ۴۰ تومنه بهتره یا شمع سه پلاتینه که ۲۰ تومنه برای افزایش شتاب در موتور طرح هوندا؟ ترانزیستور فابریک طرح هوندا ۴۰۰ دور هست.اگر ترانزیستور ۸۰۰ دور بزارم ایا در شتاب و سرعت تاثیر دارد؟
    امیر علی پارسا
   سلام
هیچ فرقی برای طرح های هوندا نمیکنن
شما تلفن های همراه فیک (طرح) دنیایی قاب اصلی گلس اصلی بذاری مگ تاثیری رو عملکردش داره؟
22 آبان 96 01:25 ب.ظ
سلام من یک موتور دارم سرعتش کم هست
    امیر علی پارسا
   سلام
سیلندرشو عوض کن
کاربراتشم عوض کن




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر