آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

تاریخ:6 مرداد 95-10:13 ب.ظ

عشق به دست یابی سرعت هر چه بیشتر امری است که هر فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. دستیابی زمانی کمتر به شتاب اولیه از صفر تا صد چیزی است که هر شخصی که دارای موتورسیکلت و یا هر خودرویی باشد برای آن بسیار با اهمیت و لذت بخش است. امروز می خواهی 10 راه حل جهت افزایش سرعت در موتورسیکلتها را بیان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

یکی از بیشترین سوالاتی که طی دو سال گذشته تا کنون از ما شده است راه های افزایش بهبود در شتاب اولیه و سرعت می باشد. هر چند رانندگی با سرعت های بالا نیازمند درک مهمی از بسیاری از مسائل ایمنی و فنی می باشد. ما در اینجا راه های بهبود شتاب و سرعت را بیان می کنیم و امید واریم تا زمانی که به ترتیب گواهینامه، بیمه، افزایش مهارت رانندگی، لوازم ایمنی موتورسواری را کاملا تامین نکرده اید اقدام به رانندگی با سرعت بالا نکنید.

1- سوخت:
 
برای دست پیدا کرده به قدرت و گشتاور بیشتر همیشه کیفیت و درجه اشتعال سوخت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. برای دسترسی پیدا کردن به سرعت بالاتر همواره بهتر است به جای بنزین های معمولی از بنزین های سوپر که دارای درجه اشتعال بالاتری هستن و اکتان آنها بیشتر می باشد استفاده کنید. تمیز بودن بنزین خود بسیار با اهمیت است زیرا زنگار هایی که درون باک ایجاد می شود باعث می گردد تا اکتان بنزین کاهش پیدا کند و همینطور زنگار ها با بنزین واکنش داده و اثرات زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می کنند که اکثرا باعث ایجاد سرطان می گردند. برای تمز کردن بنزین بهتر است از فیلتر های کاغذی درجه یک استفاده کنید تا بزین را به خوبی پاک سازی کند. فیلتر های کاغذی را باید در هر 3000 کیلومتر و یا معادل هر 10 بار سوخت گیری تعویض نمائید.

2- شمع:
 
شمع یکی از مواردی است که در بهتر سوختن بنزین کمک بسیاری می کند شمع های معمولی که در ولتاز 50.000 ولتی ایجاد جرقه می نمایند همواره جرقه های کوچکی را ایجاد می کنند. هرچقدر میزان جرقه بزرگتر باشد سوخت وارد شده در محفظه سیلندر کامل تر دچار انفجار شده و در نتیجه مصرف سوخت و قدرت و گشتاور افزایش پیدا می کند. بهترین شمع ها شمع های سوزنی با دو یا چهار پلاتین هستند که می توانند جرقه هایی تا 10 برابر بزرگتر از شمع های معمولی را ایجاد کنند. تنظیم نبودن پلاتین های شمع خود باعث کاهش راندمان می گردد و جرقه های کوچکی را ایجاد می کند. شمع ها باید در موتورسیکلت ها پس از هر 10.000 کیلومتر تعویض گردند.


3-فیلتر هوا و کاربراتور:
 
کیفیت و پاک بودن و مخلوط مناسب هوا و بنزین همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده زیرا اگر میزان نسبت ترکیب هوا و بنزین همواره مناسب نباشد و کاربراتور به خوبی این ترکیب را انجام ندهد نقطعه اشتعال سوخت کاهش پیدا نموده و در نتیجه انفجار صورت گرفته در محفظه سیلندر ضعیف می باشد و قرت و گشتاور کاهش پیدا می کند. هر چقدر فیلتر هوا توانایی تصویه هوای عبوری را از گرد و غبار های موجود معلق را بهتر انجام دهد کیفیت سوخت حاصل شده بالا تر می رود همین امر در زمانی که فیلتر هوا کثیف گردد باعث میگردد سطح هوای عبوری از فیلتر کاهش یابد و در نتیجه میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.
همواره توضیه می شود فیلتر ها را در هر 5000 کیلومتر با غوطه ور کردن فیلتر هوا در بنزین تمیز نمائید و کاربراتور را در هر 12.000 کیلومتر تمیز کنید البته برای تمیز نگه داشتن کاربراتور بهتر است قبل از ورود بنزین به کاربراتور از یک فیلتر کاغذی استاندارد و درجه یک استفاده نمائید.
امروزه برای افزایشت گشتاور در موتورسیکلتها و کاهش مصرف سوخت دیگر کاربراتور از رده خارج شده و سیستم های جدید و مدرن EFI یا همان انژکتور ها را بر روی موتورسیکلتهای گران قیمت و باکیفیت نصب می کنند.
 
 
4- گریس و تنظیم:
 
روانکاری قسمت های متحرک موتورسیکلت بسیار با اهمیت است زیرا که در صورت عدم روان کاری قسمت های متحرک اسطحکاک به وجود آمده باعث کاهش سرعت و شتاب می گردد. همیشه بایستی توپی های چرخ ها را با بهترین نوع گریس های نسوز در هر 5000 کیلومتر آغشتهکنید حتما دوشاخ عقب و گردن فرمان را هم در هر 10.000 کیلومتر گریس کاری نماوید. زنجیر چرخ موتورسیکلت همیشه باید به میزان 1.5 الا 2.5 سانیمتر آزاد باشد و زنجیر چرخ را همیشه با اسپری های تمیز کننده زنجیر چرخ تمیز کنید و یا با روغن موتور های تمیز در هر 1000 کیلومتر آغشته نماید.
 
 
5- اگزوز و فیلر ها:
 
فیلر های موتورسیکلت در تعیین شتاب و سرعت نقش بسزایی دارند. عدم تنظیم بودن فیلر ها باعث می گردد تا توان و کارایی انجین موتورسیکلت کاهش پیدا کند. اگزوز خود به تنهایی قطعه ای است که در میزان شتاب و نفس هر وسیله نقلیه ای تاثیر بسزا دارد. اگزوز هایی که حجم خروجی دود حاصل از سوخت را بهتر و بیشتر  و سریعتر خارج می کنند باعث می گردند تا قدرت و شتاب تا 20% الی 50% افزایش یا کاهش پیدا نماید. البته امروزه به دلیل اثرات زیست محیطی که ذرات معلق در اثر سوختن بنزین ایجاد می شود را به واسطه کاتالیزورهایی در محفظه خمره اگزوز فیلتر می کنند. این کاتالیزورها خود یکی از دلایل کاهش  سرعت خروج دود و در نتیجه کاهش  گشتاور و قدرت هستند. توجه به این نکته که اگر کاتالیزور ها را از درون اگزوز خارج نمائید هم به خود و هم به سایر موجودات زنده خیانت نموده و عملا موجب قتل تدریجی آنها می شوید.
 
6- وزن و شیب:
 
یکی دیگر از عوامل محم در افزایش سرعت وزن موتورسیکلت و سرنشین می باشد. هرچقدر وزن کاهش پیدا نماید در نتیجه سرعت نیز افزایش پیدا می کند. شیب مسر در هنگام موتورسواری بسیار مهم می باشد. شیب های موافق جهت حرکت باعث افزایش سرعت نیز می گردند.
 
 
7- لباس:
 
یکی از مسائلی که افراد کمتر به آن توجه دارند لباس موتورسواری می باشد. لباس ها خود به دلیل منافظی که دارند جریان هوا را در خود جذب نموده و همچون یک بادبان جلوی سرعت را می گیرند. لباس های موتور سواری جریان باد را به واسطه سطح و بافت ریزی که دارند جذب نکرده و باعث می گردند تا همچون یک ماهی که دارای پولک است سرعت شما افزایش یابد. شکل کلاه موتورسواری بسیار مهم می باشد. کلاه های موتورسواری که در جهت سرعت های بالا استفاده می شوند کلاه های 3/4 ( سه چهارم ) می باشند که با دارا بودن شکل آیرو دینامیکی خود باعث می گردند تا جربان هوای عبوری را شکافته و سرعت شما افزایش یابد.




 9- آیرو دینامیک:
 
شکل آیرو دینامیکی موتورسیکلت بسیار مهم می باشد. هر چقدر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کمتر باشد و شکل موتورسیکلت به صورت یک پیکان باشد ( توجه به شکل زیر ) سرعت افزایش پیدا می کند. و هرچقدر سطح کناره های موتورسیکلت توسط کایت های با کیفیت پوشیده شده باشد جریان هوا کمتر به درون قطعات وارد شده و در نتیجه سرعت افزایش پیدا می کند.


8- گیربکس:
 
به طور معمول بر اساس کلاس و رده موتورسیکلت ها گیر بکس های متفاوتی را بر روی موتورسیکلتها قرار می دهند معمولا گیر بکس های موتورسیکلت های درون شهری قدرتی هستند و برای حداکثر سرعت 95km/h طراحی شده اند اما برخی از شرکت ها اقدام به قرار دادن گیربکس های 5 دنده یا 6 دنده بر روی موتورسیکلتهای درون شهری می کنند تا اگر شخص بخواهد باسرعت بالاتری رانندگی کند با افزایش حجم سیلندر مثلا از 200cc به 250cc بتواند در دنده 5 یا 6 میزان حدودا 5% الی 10% سرعت را افزایش دهد. که این کار می بایستی به شیوه صحیح و فنی توسط افراد خبره همچون تراش کاران صورت بگیرد.
 
 
10- چرخ دنده ها:
 
چرخ دنده هایی که بر روی شافت گیربکس در برون از انجین قرار دارد و چرخ دنده عقب که بر روی چرخ  وجود دارند و به خورشیدی ها معروف هستند تا تغییر اندازه آنها می توان میزان سرعت و قدرت را افزایش داد. به گونه ای که هرچقدر خورشیدی جلو بزرگتر گردد و یا خورشیدی عقب کوچکتر گردد سرعت فزایش پیدا می کند و بر عکس هرچقدر خورشیدی جلو کوچکتر و خورشیدی عقب بزرگتر گردد قدرت بسیار افزایش می یابد.
 
توجه:
 با تعویض خورشیدی ها باید به این نکته دقت کرد که با اعمال تغییرات برای افزایش سرعت قدرت به حد چشم گیری کاهش می یابد و برعکس با افزایش قدرت  به حد نسبی سرعت کاهش پیدا می کند.
 
هشدار:
تغییر غیر اصولی خورشیدی ها باعث افزایش فشار به میل لنگ و شاتون و گیربکس می گردد و در نتیجه انجین دچار آسیب های جدی می گردد.
 
حساس کامپیوتر


نوع مطلب : مباحث اموزشی  آموزش 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
مهدی فتحی
30 فروردین 97 09:51 ب.ظ
باسلام چه صفحه کلاجی بهتره مخصوص تک چرخ باشه
مهدی
28 فروردین 97 05:11 ب.ظ
سلام من میخواهم یک موتور 200بخرم همتاز بهتره یا تلاش ممنون
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
تلاش خوبه
مهدی
28 فروردین 97 04:31 ب.ظ
سلام.
من یه موتور نامی ۱۲۵ccدارم.پیستونشو ۱۵۰ccکردن.وقتی موتور هنوز گرم نشده میخام حرکت کنم نیم کلاج صدا میده.مشکلش چیه.ممنون
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
سیم کلاچو چک کن .. بلبرینگ کلاچتم ببین
بهزاد
27 فروردین 97 08:57 ب.ظ
سلام اقا پارسا من یه همتاز ٢٠٠ سى سى خریدم بهم گفتن كاربراتور شتاب دهنده بگیرم فرقش چیه با معمولى همون ٢ سیمه هاشو میگن شتاب دهنده؟
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
هیچ فرقی نداره
مهدی فتحی
25 فروردین 97 02:15 ب.ظ
من وقتی موتورم سرد هست با دنده ۲راحت میشه تک چرخ زد ولی وقتی گرمیشه دیگه از سرجاش بلندنمیشه مخاستم بدونم مشگلی دارد.ازصفه کلاج است لطفاًجواب بدید
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
بله مشکل صحفه هست
علی
23 فروردین 97 11:49 ب.ظ
سلام منیک موتور ۲۰۰سی سی لیفان گرفتنم ۱۰۰تا بیشتر نمیره چیکار کنم سرعتش بیشتر شه
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
گیربکس موتور شما در همین حده
مهدی فتحی
22 فروردین 97 10:09 ب.ظ
چکارکنم این موتورم ۱۰بیشتر بره مشکلی که نداره لطفاً جواب منو بدیم فقط ۱۰ بیشتر شه ممنونم
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
کاربراتو عوض کن
مهدی فتحی
21 فروردین 97 11:15 ب.ظ
ممنون واقعاًحرف هاتون درست بود سرعت بیشتر شوده حالا پرواز نمیخام بکنم یه ده تاسرعت بیشتر بشه عالیه
پاسخ امیر علی پارسا :
saman
15 فروردین 97 02:56 ب.ظ
لطفا جواب بدید
پاسخ امیر علی پارسا : جواب چی؟
روح الله
15 فروردین 97 02:55 ب.ظ
سلام
اگه شماره گردنه با موتورخونه نخوره موتور اسقاط محسوب میشه
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
شایدم دزدی هم محسوب بشه اگر سریال ها به هم نخوره
روح الله
14 فروردین 97 12:55 ق.ظ
من یک موتورCDI۱۵۰ccسیستم سیوان مدل ۱۳۸۸متین من اول خریدم متوجه نشدم بعد دیدم که زیر سیلندر وروش ۱۲۵رفتم پرسیدم میگه موتور ترکیبی ۱۲۵-۱۵۰است آیا همچین موتوری داریم پیچ های بالای سرسیلندر هم ۴تاهست بعد من می تونم زیر سیلندر ورو شو ۱۵۰بزنم آخه خود موتور نوشته ۱۵۰یه سوال دیگه هم دارم اینکه چراموتورو توی روز فرق نمیکنه صبح یابعداز ظهرروشن می کنم اول دود میده بعد متوقف میشه دودشن سیاه موتورمن تودنه ی یک خیلی زور میزنه لطفا جواب بدید هرچه زودتر
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
خیر ترکیبی نداریم !
کاربرات رو تنظیم کن
محمدحسین
5 فروردین 97 08:37 ب.ظ
موتور هوندا ۲۰۰ چه شرکتیش خوبه
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
همشون یکین
مهدی
26 اسفند 96 09:39 ب.ظ
با سلام می جواستم ببینم که با تعویض وسایل داخل انجین سرعت وشتاب موتر تغییری می کند
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
خیر
قاسم
25 اسفند 96 02:29 ب.ظ
سلام داداش
بنلی 250 دارم
140 باهاش رفتم...
اگر دنده خورشیدی عقب و جلو رو هر کدوم در حد دو دنده عوض کنم سرعت بیشتر میشه؟ چقدر؟
اصلا جا داره واسه تعویض خورشیدهای عقب و جلو...؟
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
زیاد تاثیر نداره
گیربکس موتور در همین حد هس
وحید
21 اسفند 96 02:00 ق.ظ
سلام میخواستم بدونم موتور200ساوین mkz نهایت سرعتش چنتاس گیربکس اینا چندتا سرعت براشون طراحی شده
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
90 تا 95
وحید
21 اسفند 96 01:56 ق.ظ
سلام من موتور ۱۵۰ شهاب طرح هوندا دارم موتورم وقتی داغ میکنه از دنده خارج نمیشع کلاجشو ریکلاج کردم صفحه کلاج عوض‌کردم فیلرهارو دیدم شمعشو دیدم سوختشم دیدم اما بازم درست نمیشه به نظرتون چی‌کار کنم درست شه
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
روغن موتورتو عوض کن
MOIEEN
14 اسفند 96 12:47 ب.ظ
سلام اقا پارسا
سوالم اینه که اگه دلو روده ویو ژاپن بریزم روی ویو رادیسون بعد در کارتر و در کلاچ رو مال همون ویو ژاپن رو ببندم قانونی مورد نداره و سوال بعدیم اینه که سیلندر و سر سیندر ویو به رادیسون میخوره یا نه چون من به طرفم بیعانه دادم مرسی از راهنمایی خوبتون
پاسخ امیر علی پارسا : هکاری که میکنی اگر داخلی باشه خیر اگر روی باشه باید سریالش رو به اگاهی بدی
MOIEEN
13 اسفند 96 01:08 ب.ظ
سلام اقا پارسا اگه گیربکس ویو ژاپن رو بندازیم به رادیسون شتابش مثل ویو اصلی میشه؟؟ چون یه ویو ژاپن خورد شده سراغ دارم
پاسخ امیر علی پارسا : سلم
تاثیر داره
مهدی فتحی
8 اسفند 96 05:32 ب.ظ
هیچ راهی نداره اخه ۸۰ تا میره
پاسخ امیر علی پارسا : میتونی با عوض کردن شمع یا تعویض کاربراتور بهترش کنی
مهدی فتحی
8 اسفند 96 03:17 ب.ظ
چیکار کنم که ۲۰۰ ام سرعت بگیره چون سرعتی نداره
پاسخ امیر علی پارسا : هیچ جور نمیشه گیربکس طرح هوندا این چنین هست
مهدی
6 اسفند 96 11:05 ب.ظ
هندا۲۰۰ پرواز چطوره
پاسخ امیر علی پارسا : بدنیس
Gangester
2 اسفند 96 02:31 ق.ظ
سلام
من یه موتور انژکتور ۱۵۰ رینگی خریدم یه چند روزی موتورم خوابیده بود الان سوار میشم موتور پرت پرت میکنه جوری که انگار بنزینش کمه ولی باک پره
میخواستم یه مشورتی ازتون بگیرم ممنون
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
شلن بنزین چک کن
MOIEEN
30 بهمن 96 02:03 ب.ظ
من یه صفحه کلاج نو انداختم موتورم ویو 125 رادیسونه و شمع موتورم دو پلاتینه است گفتن که شتاب موتورم بیشتر میشه ولی فرقی نکرده و فنر کلاج پاییش رو تازه عوض کردم با شاتون از 80 تا بیشتر نمیره تا قبل اینا 105 تا میرفتم تو کفی
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
دوسته خوبم گیربکس طراحی شده برای موتدر همون حده
Emad
29 بهمن 96 02:53 ق.ظ
سلام داداش من یه موتور 200cc دارم میخوام سلیندر رو تراش بدم به 250 به نظر شما موتور یه كم سرعت میگیره یا نه
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
خیر
ولید
28 بهمن 96 06:38 ب.ظ
سلام من موتور سیکلت لیفان ۱۵۰ ۳j دارم باک بزرگ ۲۰۰دستساز کردم گیربکسشم استادی که موتور دستساز درست میکنه بهم معرفی کرد دنده ۳ ۱۰۰ میره ولی تو دنده ۴و۵ ۱۰۰ بیشتره نمیره ممنونم دادشا
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
دوسته خوبم گیربکس موتورتون در همین حد هست
27 بهمن 96 05:08 ب.ظ
سجاد یه شیرکوه 200 دارم
همه چیزشو عوض کردم الان ۱۷۰ به خوبی پر میکنه
راستی یادم رفت بگم گیربکسشم ۶ دنده کردم
برا موتور مشکلی که پیش نمیاد
پاسخ امیر علی پارسا : 170!
موتور طرح هوندا !
پس خاک بر سر کی تی ام ارسی با 28 ملیون تومن نمیتونه 170تا بره
سید
27 بهمن 96 02:51 ب.ظ
سلام.ببخشید استاد من یه پیشرو ۱۲۵ دارم میخواستم یه اگزوز ۲۰۰ بندازم روش ولی میگن ضرر داره.درسته؟؟؟
اگه ضرر داره میشه همون اگزوز خودشو دریچشو یگم گشادتر کنم؟؟؟
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
اگر میخوای اگزوز برای بم کردن موتور باشه غیر ارزش خرج کردن نداره
ناصرتوتازهی
26 بهمن 96 10:53 ب.ظ
باسلام آقای امیرعلی من یه موتوردارم125خورشیدی جلوراشماره 17وخورشیدی عقب راشماره36زدم موتورم 117تامیره باکیلومترسنج جعبه ابزاربه نظرت به میل لنگ وشاتون اسیب نمیرسونه؟؟
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
گیر بکس موتور های طرح هوندا نهایت 110 هس
شما هرچقد بیشتر ازش سرعت بخواین
ازونطرف زودترم خراب میشه
چون باید وسیله اضافه کنید و اینور طبیعتا موتورهای غیر استانداردی هستن طرح هونداها
AMIRBP
26 بهمن 96 10:12 ق.ظ
سلام میخواستم بدونم از سیلندر موتورم یه صدایی میاد انگار یه پیچیش شله و داره میچرخه یکم گاز میدی بیشترم میشه صداش خیلی ضایعس و میخواستم بدونم اگزوز 200 برا 125 ضرر داره ؟
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
کلا موتور های ایرنی دست نزن
Emad
26 بهمن 96 03:56 ق.ظ
سلام داداش من یه موتور انژکتوری خریدم الان پشیمونم میخوام کاربراتوی بندازم روش به نظر شما مثل موتور های کاربراتوی مشیه از نظر سرعت و قدرت موتور
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
خیر نمیشه بندازی ! روش
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30