آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

6 مرداد 95 09:13 ب.ظ

نویسنده : امیر علی پارسا
ارسال شده در: مباحث اموزشی ، آموزش ،
عشق به دست یابی سرعت هر چه بیشتر امری است که هر فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. دستیابی زمانی کمتر به شتاب اولیه از صفر تا صد چیزی است که هر شخصی که دارای موتورسیکلت و یا هر خودرویی باشد برای آن بسیار با اهمیت و لذت بخش است. امروز می خواهی 10 راه حل جهت افزایش سرعت در موتورسیکلتها را بیان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

یکی از بیشترین سوالاتی که طی دو سال گذشته تا کنون از ما شده است راه های افزایش بهبود در شتاب اولیه و سرعت می باشد. هر چند رانندگی با سرعت های بالا نیازمند درک مهمی از بسیاری از مسائل ایمنی و فنی می باشد. ما در اینجا راه های بهبود شتاب و سرعت را بیان می کنیم و امید واریم تا زمانی که به ترتیب گواهینامه، بیمه، افزایش مهارت رانندگی، لوازم ایمنی موتورسواری را کاملا تامین نکرده اید اقدام به رانندگی با سرعت بالا نکنید.

1- سوخت:
 
برای دست پیدا کرده به قدرت و گشتاور بیشتر همیشه کیفیت و درجه اشتعال سوخت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. برای دسترسی پیدا کردن به سرعت بالاتر همواره بهتر است به جای بنزین های معمولی از بنزین های سوپر که دارای درجه اشتعال بالاتری هستن و اکتان آنها بیشتر می باشد استفاده کنید. تمیز بودن بنزین خود بسیار با اهمیت است زیرا زنگار هایی که درون باک ایجاد می شود باعث می گردد تا اکتان بنزین کاهش پیدا کند و همینطور زنگار ها با بنزین واکنش داده و اثرات زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می کنند که اکثرا باعث ایجاد سرطان می گردند. برای تمز کردن بنزین بهتر است از فیلتر های کاغذی درجه یک استفاده کنید تا بزین را به خوبی پاک سازی کند. فیلتر های کاغذی را باید در هر 3000 کیلومتر و یا معادل هر 10 بار سوخت گیری تعویض نمائید.

2- شمع:
 
شمع یکی از مواردی است که در بهتر سوختن بنزین کمک بسیاری می کند شمع های معمولی که در ولتاز 50.000 ولتی ایجاد جرقه می نمایند همواره جرقه های کوچکی را ایجاد می کنند. هرچقدر میزان جرقه بزرگتر باشد سوخت وارد شده در محفظه سیلندر کامل تر دچار انفجار شده و در نتیجه مصرف سوخت و قدرت و گشتاور افزایش پیدا می کند. بهترین شمع ها شمع های سوزنی با دو یا چهار پلاتین هستند که می توانند جرقه هایی تا 10 برابر بزرگتر از شمع های معمولی را ایجاد کنند. تنظیم نبودن پلاتین های شمع خود باعث کاهش راندمان می گردد و جرقه های کوچکی را ایجاد می کند. شمع ها باید در موتورسیکلت ها پس از هر 10.000 کیلومتر تعویض گردند.


3-فیلتر هوا و کاربراتور:
 
کیفیت و پاک بودن و مخلوط مناسب هوا و بنزین همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده زیرا اگر میزان نسبت ترکیب هوا و بنزین همواره مناسب نباشد و کاربراتور به خوبی این ترکیب را انجام ندهد نقطعه اشتعال سوخت کاهش پیدا نموده و در نتیجه انفجار صورت گرفته در محفظه سیلندر ضعیف می باشد و قرت و گشتاور کاهش پیدا می کند. هر چقدر فیلتر هوا توانایی تصویه هوای عبوری را از گرد و غبار های موجود معلق را بهتر انجام دهد کیفیت سوخت حاصل شده بالا تر می رود همین امر در زمانی که فیلتر هوا کثیف گردد باعث میگردد سطح هوای عبوری از فیلتر کاهش یابد و در نتیجه میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.
همواره توضیه می شود فیلتر ها را در هر 5000 کیلومتر با غوطه ور کردن فیلتر هوا در بنزین تمیز نمائید و کاربراتور را در هر 12.000 کیلومتر تمیز کنید البته برای تمیز نگه داشتن کاربراتور بهتر است قبل از ورود بنزین به کاربراتور از یک فیلتر کاغذی استاندارد و درجه یک استفاده نمائید.
امروزه برای افزایشت گشتاور در موتورسیکلتها و کاهش مصرف سوخت دیگر کاربراتور از رده خارج شده و سیستم های جدید و مدرن EFI یا همان انژکتور ها را بر روی موتورسیکلتهای گران قیمت و باکیفیت نصب می کنند.
 
 
4- گریس و تنظیم:
 
روانکاری قسمت های متحرک موتورسیکلت بسیار با اهمیت است زیرا که در صورت عدم روان کاری قسمت های متحرک اسطحکاک به وجود آمده باعث کاهش سرعت و شتاب می گردد. همیشه بایستی توپی های چرخ ها را با بهترین نوع گریس های نسوز در هر 5000 کیلومتر آغشتهکنید حتما دوشاخ عقب و گردن فرمان را هم در هر 10.000 کیلومتر گریس کاری نماوید. زنجیر چرخ موتورسیکلت همیشه باید به میزان 1.5 الا 2.5 سانیمتر آزاد باشد و زنجیر چرخ را همیشه با اسپری های تمیز کننده زنجیر چرخ تمیز کنید و یا با روغن موتور های تمیز در هر 1000 کیلومتر آغشته نماید.
 
 
5- اگزوز و فیلر ها:
 
فیلر های موتورسیکلت در تعیین شتاب و سرعت نقش بسزایی دارند. عدم تنظیم بودن فیلر ها باعث می گردد تا توان و کارایی انجین موتورسیکلت کاهش پیدا کند. اگزوز خود به تنهایی قطعه ای است که در میزان شتاب و نفس هر وسیله نقلیه ای تاثیر بسزا دارد. اگزوز هایی که حجم خروجی دود حاصل از سوخت را بهتر و بیشتر  و سریعتر خارج می کنند باعث می گردند تا قدرت و شتاب تا 20% الی 50% افزایش یا کاهش پیدا نماید. البته امروزه به دلیل اثرات زیست محیطی که ذرات معلق در اثر سوختن بنزین ایجاد می شود را به واسطه کاتالیزورهایی در محفظه خمره اگزوز فیلتر می کنند. این کاتالیزورها خود یکی از دلایل کاهش  سرعت خروج دود و در نتیجه کاهش  گشتاور و قدرت هستند. توجه به این نکته که اگر کاتالیزور ها را از درون اگزوز خارج نمائید هم به خود و هم به سایر موجودات زنده خیانت نموده و عملا موجب قتل تدریجی آنها می شوید.
 
6- وزن و شیب:
 
یکی دیگر از عوامل محم در افزایش سرعت وزن موتورسیکلت و سرنشین می باشد. هرچقدر وزن کاهش پیدا نماید در نتیجه سرعت نیز افزایش پیدا می کند. شیب مسر در هنگام موتورسواری بسیار مهم می باشد. شیب های موافق جهت حرکت باعث افزایش سرعت نیز می گردند.
 
 
7- لباس:
 
یکی از مسائلی که افراد کمتر به آن توجه دارند لباس موتورسواری می باشد. لباس ها خود به دلیل منافظی که دارند جریان هوا را در خود جذب نموده و همچون یک بادبان جلوی سرعت را می گیرند. لباس های موتور سواری جریان باد را به واسطه سطح و بافت ریزی که دارند جذب نکرده و باعث می گردند تا همچون یک ماهی که دارای پولک است سرعت شما افزایش یابد. شکل کلاه موتورسواری بسیار مهم می باشد. کلاه های موتورسواری که در جهت سرعت های بالا استفاده می شوند کلاه های 3/4 ( سه چهارم ) می باشند که با دارا بودن شکل آیرو دینامیکی خود باعث می گردند تا جربان هوای عبوری را شکافته و سرعت شما افزایش یابد.




 9- آیرو دینامیک:
 
شکل آیرو دینامیکی موتورسیکلت بسیار مهم می باشد. هر چقدر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کمتر باشد و شکل موتورسیکلت به صورت یک پیکان باشد ( توجه به شکل زیر ) سرعت افزایش پیدا می کند. و هرچقدر سطح کناره های موتورسیکلت توسط کایت های با کیفیت پوشیده شده باشد جریان هوا کمتر به درون قطعات وارد شده و در نتیجه سرعت افزایش پیدا می کند.


8- گیربکس:
 
به طور معمول بر اساس کلاس و رده موتورسیکلت ها گیر بکس های متفاوتی را بر روی موتورسیکلتها قرار می دهند معمولا گیر بکس های موتورسیکلت های درون شهری قدرتی هستند و برای حداکثر سرعت 95km/h طراحی شده اند اما برخی از شرکت ها اقدام به قرار دادن گیربکس های 5 دنده یا 6 دنده بر روی موتورسیکلتهای درون شهری می کنند تا اگر شخص بخواهد باسرعت بالاتری رانندگی کند با افزایش حجم سیلندر مثلا از 200cc به 250cc بتواند در دنده 5 یا 6 میزان حدودا 5% الی 10% سرعت را افزایش دهد. که این کار می بایستی به شیوه صحیح و فنی توسط افراد خبره همچون تراش کاران صورت بگیرد.
 
 
10- چرخ دنده ها:
 
چرخ دنده هایی که بر روی شافت گیربکس در برون از انجین قرار دارد و چرخ دنده عقب که بر روی چرخ  وجود دارند و به خورشیدی ها معروف هستند تا تغییر اندازه آنها می توان میزان سرعت و قدرت را افزایش داد. به گونه ای که هرچقدر خورشیدی جلو بزرگتر گردد و یا خورشیدی عقب کوچکتر گردد سرعت فزایش پیدا می کند و بر عکس هرچقدر خورشیدی جلو کوچکتر و خورشیدی عقب بزرگتر گردد قدرت بسیار افزایش می یابد.
 
توجه:
 با تعویض خورشیدی ها باید به این نکته دقت کرد که با اعمال تغییرات برای افزایش سرعت قدرت به حد چشم گیری کاهش می یابد و برعکس با افزایش قدرت  به حد نسبی سرعت کاهش پیدا می کند.
 
هشدار:
تغییر غیر اصولی خورشیدی ها باعث افزایش فشار به میل لنگ و شاتون و گیربکس می گردد و در نتیجه انجین دچار آسیب های جدی می گردد.
 
حساس کامپیوتر



دیدگاه ها : () 




برچسب ها: افزایش سرعت موتورسیکلت ، افزایش قدرت موتور سیکلت ، اموزش موتور سیکلت ، موتور بازان ، موتورسیکلت ، موتور سیکلت ، قیمت موتور سیکلت ،
آخرین ویرایش: 6 مرداد 95 09:19 ب.ظ



یوسف
14 آذر 95 09:32 ب.ظ
سلام دوست عزیز،من موتورم ساوین ۱۵۰ هست سرعت گرفتمش ۱۳۰ تا ۲ سر نشین میره ،ی سوالی تو ذهنم هست چطور ۲۰۰ ،۱۲۰ تا بیشتر نمیره موتور من ک ۵۰ تا سی سی کمتر هست بیشتر میره؟
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام
دوسته عزیز 200سی سی بیشتر قدرت دارن تا سرعت
با عوض کردن خورشیدی 200سی سی هام سرعتشون بیبشتر میشه
کیان
12 آذر 95 02:11 ق.ظ
واسه سرعت مهمترین چیز سوخت که بنزین الان که دست ملت میدن بیشترش نفت واب متاسفانه
کیان
12 آذر 95 02:04 ق.ظ
درباره سرعت موتور گفتید موتورهای جدید همینه من ۱۲۵ازما شرکت ایران دوچرخ صفر دارم دوترکه عین اب خوردن ۱۰۰تخته گاز ۱۲۰رد میکنه بدون لرزش من کلی ازش راضیم. تعجب میکنم بعضی موتور ۲۰۰سیسی دارن راه نمیره
پاسخ امیر علی پارسا : مرسی از توضیحاتت
ابوالفضل
2 آذر 95 09:11 ب.ظ
چجوری میشه صدای اگزوز رو بدون این که به موتور آسیبی برسه کم کرد
پاسخ امیر علی پارسا : نمیشه دوسته من
احمدرضا
30 آبان 95 10:56 ق.ظ
s.دوست عزیز من تمام مراحل را انجام دادم ولی بیش تر از 120 تا راه نمیره .موتور من 150کویر هست
پاسخ امیر علی پارسا : با سلام
120 تا بیشتر انتظار داری ازش؟
12 آبان 95 01:24 ب.ظ
سلام من یه موتور 400 خریدم راه نمیره سرعتش زیاد نیست چکارش کنم
پاسخ امیر علی پارسا : سلام
یعنی چی راه نمیره ؟
19 مهر 95 10:43 ب.ظ
سلام موتور دینو 125 صفرخریدم.سرعتش از 100تا به بالانمیره چه کار کنم
پاسخ امیر علی پارسا : باسلام مراحلش رو نوشتیم
ولی دوسته عزیز ۱۲۵های جدید همینه
رضا
16 مهر 95 07:26 ب.ظ
سلام سفحه کلاج که به سرعت متور میفزایدچیزی نگفتین
پاسخ امیر علی پارسا : دوسته خوبم صحفه کلاچ که باید همیشه خوب و به موقع عوض کنید
9 مهر 95 11:14 ق.ظ
سلام اگه موتور پ یرم فابریک رو به 150ارتقا بدم موردی پیش نمیاد
پاسخ امیر علی پارسا : انجام ندی بهتره
28 شهریور 95 03:45 ب.ظ
سلام من یه موتور 200دارم زیاد سرعت نداره120بیشتر نمیره یه رلاه حل میخوام واسه افزایش سرعت
پاسخ امیر علی پارسا : دوسته خوبم پس باید چقد بره ؟
20 مرداد 95 12:21 ق.ظ
سلام خسته نباشید من یکماه پیش یه موتور150ساوین خریدم زیاد سرعت نمیره چیکارش کنم
پاسخ امیر علی پارسا : دوسته خوبم مراحلش هست دیگه
صمد
18 مرداد 95 11:37 ق.ظ
سلام من موتور ns200دارم برای افزایش سرعت راهی برای تبدیل انجین 200به 250 سی سی هست.
پاسخ امیر علی پارسا : اینکارو انجام ندهید
امین
10 مرداد 95 02:27 ب.ظ
چگونه صدای موتور 125را زیاد کنیم؟
پاسخ امیر علی پارسا : پرده اگزور وردار دوسته من
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر