اولین تجربه سواری با دوکاتی مانستر 797: هیولای کوچک دوست‌داشتنی


وقتی صحبت از موتورسیکلت نیکد (naked) می‌شود تنها چند مدل به ذهنمان خطور می‌کند. این بخش از دنیای موتورسیکلت در اوایل دهه 90 میلادی با طرح Miguel Galuzzi پا به عرصه وجود نهاد. کسی که به سطوح بالایی دوکاتی دست یافت.
میگول می‌گوید: این آخر راه نیست، شبیه مانسترهاست؟ پس هیولایی جدید متولد شده است.

با آغاز تولید M900 در سال 1993، دوکاتی وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های خود در بیش از دو ونیم دهه فعالیت شد که مدل‌هایی از 620 تا 1200 را شامل می‌شود.

دوکاتی در هر دوره از فعالیت خود حداقل دو مدل موتورسیکلت نیکد در خط تولید داشته است. 821 به‌عنوان مدل میانی، 1200S و 1200R به‌عنوان موتورسیکلت‌های سنگین و 797 جدید به‌عنوان مدل پایه در خانواده مانستر می‌باشند.

هیولا دارای یک شاسی لوله‌ای فولادی جدید است و موتور 803 سی‌سی خود را از scrambler line قرض گرفته است و با باک بنزین مدل 1200 تکمیل می‌گردد.

کیلومترشمار دیجیتال هیولا از نوع LCD است و در ترکیب با سیستم چندرسانه‌ای دوکاتی (DMS) که دارای قابلیت‌هایی نظیر ارتباط با تلفن همراه هوشمند برای گوش فرا دادن به موسیقی، ارتباطات تلفنی و ارسال پیامک است، تکمیل می‌گردد.

برای تست هیولای تازه متولد شده دوکاتی ما به ریویرا فرانسه (French Riviera) رفتیم. (خط ساحلی گوشه جنوب شرقی فرانسه که دولت مستقل موناکو را دربر می‌گیرد و بزرگ‌ترین شهر آن نیس (nice) می‌باشد.) هوا ابری و بارانی پیش‌بینی شده بود اما قطعاً این هوا برای سواری با موتورسیکلت مناسب نیست. ولی ما آن را فرصتی برای تست 797 در هوای مرطوب برشمردیم.



زین 797، 805 میلی‌متر از سطح زمین ارتفاع دارد که برای سواری افراد بلند و کوتاه‌قد مشکلی پیش نخواهد آورد.


هندلینگ 797 در آب‌وهوای مرطوب رضایت‌بخش است درحالی‌که به‌صورت استاندارد همراه با ABS و بدون کنترل کشش عرضه می‌گردد.

مانستر سبک و جمع‌وجور احساس می‌شود، وزن 192 کیلوگرمی وسیله به‌اندازه کافی سبک است تا تعادل در سرعت‌های کم نیز حفظ شود. دسترسی به فرمان خوب است، جاپایی‌هایش کمی جلوتر و پایین‌تر از موقعیت جاپایی برادر بزرگتر خود 1200 می‌باشد که باعث افزایش ارگونومی وسیله شده است.

دوکاتی ادعا می‌کند که سواری مانستر جدید سرگرم‌کننده است ادعایی که تا به اینجای کار مورد تأیید قرار می‌گیرد.

با گاز دادن به موتور Desmo-Due با آرایش V شکل 90 درجه و هواخنک با توان تولید 69 نیوتن متر گشتاور، 797 با غرش زیبایی به پرواز در می‌آید. پاسخ دریچه گاز فوری است و موتور در همه دورها قدرتمند احساس می‌شود. بااین‌وجود کنترل مانستر در ترافیک با سرعت کم آسان است. همچنین برای عبور از جاده‌های پرپیچ‌وخم قدرت کافی در اختیار دارید تا لحظات شادی را رقم بزنید.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه حجم موتور 797 بیشتر از 696 است اما 5 واحد قدرت کمتری تولید می‌کند که برابر است با 75 اسب بخار و این به خاطر پاس کردن استاندارد یورو 4 است که باعث خوشحالی است.


برای توقف این هیولای کوچک، دوکاتی دو دیسک ترمز 320 میلی‌متری با کالیپر چهار پیستونه برمبو را در جلو وسیله قرار داده که باعث اطمینان خاطر راکب خواهد شد.



797 شباهت زیادی به برادر بزرگتر خود مانستر 1200 دارد و این به دلیل باک بنزین و چراغ جلوای است که از برادر بزرگش قرض گرفته است.

در رانندگی شهری، تعلیق 797 تغییرات سطح جاده را به‌خوبی منتقل می‌کند که به نظر من ایده‌آل است. عبور از سرعت‌گیرها و چاله‌های سطح شهر عذاب‌آور نیست اما مطمئناً سیستم تعلیق می‌توانست کمی نرم‌تر باشد. دوشاخ جلو با کمک‌فنر معکوس به قطر 43 میلی‌متر و ساخت KYB است که در جاده عملکرد مثال‌زدنی دارد. کمک‌فنر تکی عقب قابل تنظیم و ساخت Sachs می‌باشد. تعلیق موتورسیکلت مورد آزمایش در حد متوسط تنظیم شده بود و من وقت بازی با تنظیمات آن را نداشتم اما گمان می‌کنم می‌تواند نرم‌تر از این باشد



کمک‌فنر عقب Sachs قابل تنظیم است. در طراحی بازوی نوسان مثلثی شکل این موتورسیکلت از مدل 696 الهام گرفته شده است.

تعلیق اسپرت در موقع دور زدن کارایی خود را نشان می‌دهد، دور زدن بدون تلاش خاصی امکان‌پذیر است و این را باید مدیون فاصله دو محور 1435 میلی‌متری (کوتاه‌ترین مانستر تا به حال) این موتورسیکلت باشیم که با آن می‌توان پیچ‌های S شکل را به‌راحتی تمام طی کرد. ثبات وسیله در اواسط پیچ اعتمادبه‌نفس راکب را افزایش می‌دهد. در مدت تست هیچ خطایی از موتورسیکلت سر نزد، به یاد داشته باشید که این موتورسیکلت فاقد کنترل کشش می‌باشد. البته لاستیک‌های Pirelli Diablo Rosso II نیز نقش زیادی در چسبندگی این هیولا به سطح مسیر دارند.

در مواقع نیاز به کاهش سرعت با فشردن دسته سمت راست قدرت ترمزگیری کافی توسط دو کالیپر ترمز چهار پیستونه برمبو به همراه دیسک‌های ترمز 320 میلی‌متری تولید می‌گردد. قدرت زیاد ترمز حس اعتماد به نفس را در سوار بیشتر می‌کند مخصوصاً با توجه به اینکه سیستم ABS بوش به‌صورت استاندارد ترمزها را پشتیبانی می‌کند. تعویض دنده با نرمی تمام انجام می‌پذیرد و برای فشردن دسته کلاچ نیروی کمی لازم است.


حتی با خم شدن بیش از حد، لاستیک‌های Pirelli Diablo Rosso II چسبندگی خود را به سطح مسیر از دست نمی‌دهند.


797 به چراغ جلویی که از برادر بزرگتر خود 1200 قرض گرفته مجهز شده که شامل چراغ‌های LED راهنما نیز می‌شود.

دوکاتی ادعا می‌کند 797 در سگمنت نیکد بسیار قابل دسترسی می‌باشد. جدیدترین عضو خانواده مانستر موتورسیکلتی عالی برای دوکاتی دوستان است.
9295 دلار برای رنگ قرمز (9395 دلار برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی ((Star White Silk یا تاریکی نهان (Dark Stealth) کمی برای افراد مبتدی گران است، اما اگر می‌خواهید یک مانستر را امتحان کنید این مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای دستیابی به یکی از آنهاست. 797 پلاس با شیشه جلو و صندوق زیر زین 400 دلار هزینه بیشتری دربر دارد. دوکاتی اعلام کرده مانستر جدید اوایل ماه مه (اردیبهشت) در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.


اگزوز مانستر 797 برای حفظ غرش موتور V شکل آن طراحی شده است، درحالی‌که استاندارد یورو 4 را نیز پاس می‌کند.

به‌عنوان یکی از مالکان نسل اول M900، می‌توانم بگویم 797 جدید شایسته نام مانستر است. با قابلیت استفاده آسان برای افراد تازه‌کار در کنار قیمت مناسب، ارگونومی خوب، قدرت در دسترس و قابلیت مانور بالا، مانستر 797 ساخته شده تا ادعای دوکاتی مبنی بر کاربری سرگرم‌کننده را اثبات کند،
موتورسیکلتی که تجربه سواری لذت بخشی را ارائه می‌دهد درحالی‌که نیازی به درگیری زیاد راکب ندارد، باید بگویم کارشان را خوب انجام داده‌اند.


مانستر 797 با رنگ قرمز با بهای 9295 دلار و 100 دلار بیشتر برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی ((Star White Silk
یا تاریکی نهان (Dark Stealth) و مدل پلاس با 400 دلار بیشتر برای شیشه جلو و صندوق زیر زین همرنگ بدنه ارائه می‌گردد.

مشخصات فنی دوکاتی مانستر 797
قیمت: 9295 دلار برای رنگ قرمز / 9395 دلار برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی (Star White Silk) یا تاریکی نهان (Dark Stealth)

موتور: 803 سی‌سی هوا خنک 90 درجه V شکل دوقلو

انتقال قدرت: گیربکس 6 سرعته/زنجیر

حداکثر قدرت: 75 اسب بخار در دور موتور rpm8250

حداکثر گشتاور: 68.8 در دور موتور rpm 5250

شاسی: داربست لوله‌ای فولادی

تعلیق جلو: کمک‌فنر معکوس به قطر 43 میلی‌متر با دامنه حرکتی 130 میلی‌متر ساخت KYB

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی قابل تنظیم با دامنه حرکتی 150 میلی‌متر ساخت Sachs

ترمز جلو: دو دیسک ترمز 320 میلی‌متری با کالیپرهای چهار پیستونه برمبو

ترمز عقب: دیسک 245 میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه برمبو

فاصله دو محور: 1435 میلی‌متر

ارتفاع زین از سطح زمین: 805 میلی‌متر

ظرفیت باک سوخت: 17 لیتر

وزن: 193 کیلوگرم

منبع: motorcyclist